محصولات لبنی و کاهش خطر ابتلا به دیابت

 5 دسامبر 2014- برخی تحقیقات جدید و جالب نشان می دهد  که محصولات لبنی  حتی محصولات لبنی  پر چرب می توانند درپیشگیری از ابتلا به  دیابت  نقش داشته باشند.

 اگر چه متخصصین می گویند برای چنین نتیجه گیری واضحی هنوز بسیار زود است اما این یافته ها  درست مخالف توصیه های قبل در مورد مصرف لبنیات کم  چرب یا بدون چربی است. تمام تحقیقات  اخیر به این نکته که مصرف لبنیات خطرابتلا به دیابت را کاهش می دهد، نرسیده اند و همه ی آنها درباره ی نوع محصولات لبنی واینکه  انواع پرچرب مفید هستند، توافق ندارند.

برخی از تحقیقات نشان می دهد ماست دارای تأثیری قوی برکاهش خطر ابتلا به دیابت است اما سایر محصولات لبنی  چنین  تأثیری  ندارند.

پرفسور Tunickشیمیدان و پژوهشگرمرکز تحقیقات کشاورزی درآمریکا میگوید: آنچه واضح  است این است که محصولات لبنی فوایدی  بیش از  استحکام  بخشیدن به استخوانها  دارند.

پرفسور Tunickمرور خود بر تحقیقات اخیردرباره ی محصولات لبنی و تأثیرآنها برسلامت را درشماره ی نوامبر مجله ی  Agricultural and Food Chemistryمنتشر نموده است . علاوه برجلوگیری از دیابت ، کاهش فشارخون و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، پرفسور Tunickمتوجه شد که این تحقیقات  نشان می دهد مصرف فرآورده های لبنی حتی می تواند  در جلوگیری از پوسیدگی دندان، چاقی وسرطان موثر باشند. او می گوید: پیشگیری از دیابت  از جمله فواید  دیگری است که ما انتظار آن را نداشتیم .

سال گذشته محققان نتایج 17 مطالعه ی مختلف بروی محصولات لبنی ودیابت نوع 2 را بررسی کردند  در این تحقیقات مشخص گردید خطر ابتلا به دیابت درافرادیکه  محصولات لبنی شامل محصولات لبنی کم چرب و پنیر استفاده می کردند نسبت به افرادیکه  از محصولات لبنی  استفاده  نمی کردند، کمتر است.

اخیراً محققان دانشگاه هاروارد به بررسی عادات  تغذیه ای بیش از 289 هزارمتخصص بهداشت  از جمله  پرستاران و پزشکان پرداختند. آنها همچنین نتایج 14 مطالعه ی انجام شده  بروی محصولات لبنی وخطر ابتلا به دیابت را بازنگری نمودند. دراین تحقیقات ماست به عنوان یک محصول لبنی موثرمعرفی گردید، درحالیکه سایر محصولات لبنی سبب کاهش قابل توجه خطر ابتلا به دیابت نمی شدند. دراین مطالعه  بروی نوع  خاصی ازماست  ساده یا طعم دارتمرکز نشده بود.

محققان  گزارش خود را درشماره ی ماه نوامبرمجله یBMC Medicineمنتشر کردند و در آن اعلام نمودند مصرف یک واحد  سروینگ ماست سبب کاهش 19 درصدی خطر ابتلا به دیابت  می شود.

 دریک مطالعه ی دیگر که اخیراً توسط محققان سوئدی اخیراً انجام شد بروی محصولات  لبنی کم چرب  و پرچرب بطور جداگانه مطالعه  گردید. نتایج  این تحقیق نشان داد خطر ابتلا به دیابت در زنان و مردانی  که روزانه  8 واحد سروینگ یا بیشتر ازمحصولات لبنی  پرچرب استفاده می کردند 23 درصد درمقایسه با افرادیکه  یک  واحد  سروینگ یا کمتر از این محصولات مصرف می کردند،  پایین تر است.

دانشمندان دریافتند بین مصرف محصولات لبنی  کم چرب وخطر ابتلا به دیابت هیچ ارتباطی وجود ندارد. متخصصان از علت دقیق و چگونگی تأثیر محصولات لبنی بر کاهش خطر ابتلا به دیابت بی اطلاعند  اما چندین ایده در این مورد  ارائه  کرده اند.

دکتر Gandaاز مرکز دیابت جاسلین می گوید: ماست به دلیل داشتن باکتری سبب بهبود وضعیت  باکتریهای خوب و کاهش جمعیت باکتریهای بد ساکن در روده می شود. پروبیوتیک موجود در ماست  می تواند محیط روده  را به نفع  کاهش خطر ابتلا به دیابت  تغییر دهد.

پروبیوتیک ها ممکن است سبب بهبود استفاده ی بدن از انسولین شوند اینکار ممکن است سبب کاهش خطر دیابت  و کاهش التهاب گردد.

پرفسور cypressمدیر مراقبتهای بهداشتی و آموزش انجمن دیابت آمریکا می گوید: چنانچه دراین ارتباط باکتریها نقش داشته باشند هنوز مشخص نشده است چه انواعی از آنها برای کاهش خطر ابتلا به دیابت مفید هستند و چه انواعی مضر می باشند.

دکتر Gandaمی گوید: اسیدهای چرب موجود درمحصولات لبنی ممکن است به توضیح این فواید کمک کنند این باکتریها همچنین ممکن است  به بهبود  استفاده ی بدن از انسولین کمک کنند.

دکتر Tunickمی گوید: این تأثیرممکن است بدلیل وجود کلسیم  درمحصولات لبنی باشد، برخی از محققان  درباره ی  نقش کلسیم و تأثیر آن بر ژنهای مرتبط به دیابت وکاهش خطر ابتلا به دیابت ظنین هستند.

دکتر Gandaمی گوید: شاید افرادیکه ازمحصولات لبنی  استفاده می کنند غذاهایی نظیر  Junk foodها را کمتر استفاده می کنند و در واقع  محصولات لبنی جایگزین خوبی برای غذاهای کم ارزش  و مضر می شوند. او می افزاید: هنگامیکه شما محصولات لبنی کم چرب از جمله ماست  استفاده می کنید  واضح است که این مواد جایگزین مواد غذایی دیگر در رژیم  غذایی روزانه ی شما می شوند برای مثال محصولات لبنی ممکن است  جایگزین گوشت قرمز شود که مصرف  آن با افزایش خطر ابتلا به  دیابت نوع 2 مرتبط  می باشد.

افرادیکه مقادیر زیادی ماست مصرف می کنند درمجموع سالم ترند،  بیشتر تمایل به ورزش دارند  و نحوه ی تغذیه ی آنها سالم تر است  و به حفظ وزن مناسب  خود و سایر  موارد دیگر توجه می کنند.

متخصصان معتقدند ماست و سایر محصولات لبنی علاج کلی مقابله با دیابت  نیستند. به گفته ی دکتر Cypressباید منتظر تحقیقات  بیشتر در این زمینه باشیم زیرا این تحقیقات هنوز درمراحل ابتدایی است و ما نیاز داریم از چگونگی تأثیر گذاری  مواد لبنی خاص بر خطر ابتلا به  دیابت مطلع شویم. انجمن  دیابت آمریکار سیاستی مبنی  بر توصیه به مصرف مواد لبنی برای کاهش خطر ابتلا به  دیابت ندارد.

دکتر Cypressمی گوید: اگر شما  ماست را در رژیم غذایی خود از الزامات می دانید  بسیار خوب است اما اینکار همراه با ورزش و کاهش وزن (اگر نیاز به کاهش وزن دارید) موثر است.

با این وجود، هنوز هم انجمن دیابت آمریکا مصرف مواد  لبنی  کم چرب یا بدون چربی را به افراد  دیابتی  توصیه می کند.

 پرفسور Tunickمی گوید: ما هنوز نمی دانیم  محصولات لبنی کم چرب یا معمولی بروی افرادیکه به دیابت  مبتلا هستند، چه تأثیری دارند بنابراین باید منتظر تحقیقات بعدی بود.

منبع:

www.webmd.com/diabetes/news/20141205/dairy_diabetes_risk?print=true